سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کتامین تراپی چیست؟

کتامین تراپی روشی جدید برای درمان افسردگی مقاوم و سایر اختلالات مرتبط از جمله درد مزمن است. در این روش ماده بی حسی به نام کتامین به صورت داخل وریدی، بینی یا خوراکی به بدن بیمار تزریق می شود و سپس بیمار معمولاً برای چند ساعت در کلینیک تحت نظر قرار می گیرد. این روش جدید به طور کلی نتایج بسیار خوبی برای درمان این بیماران به ارمغان می آورد.کتامین درمانی پتانسیل ابتلا به سایر اختلالات روانپزشکی از جمله اضطراب، استرس پس از سانحه و اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) را نشان داده است.

علاوه بر این، برای افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد، کتامین درمانی منجر به کاهش مصرف دارو در کوتاه مدت و رفع علائم در طولانی مدت شده است. کتامین برای اولین بار به عنوان بی حس کننده برای حیوانات در دهه 1960 در بلژیک استفاده شد. در سال 1970، FDA اشاره کرد که این دارو تنها به عنوان اهرمی برای القای بیهوشی استفاده می شود. در طول جنگ ویتنام، از این داور برای درمان سربازان مجروح در جبهه استفاده می شد.

کاندیدا مناسب کتامین تراپی

کاندیدا مناسب کتامین تراپی به شرح زیر می باشد:

درد مزمن عصبی: درمان با کتامین اغلب منجر به تسکین فوری و طولانی مدت درد نوروپاتیک، سندرم درد منطقه ای پیچیده، میگرن و بیماران مبتلا به دردهای مرتبط با سرطان می شود که به درمان های دیگر پاسخ نداده اند. در مرکز سلامت مغز، امیدی برای بیماران با این تشخیص های جدی و ناتوان کننده وجود دارد. کتامین به عنوان یک آنتاگونیست گیرنده NMDA در درمان درد مزمن بسیار موثر است. با مسدود کردن گیرنده درد و بستن کانال انتقال یون، انتقال سیگنال درد قطع می‌شود و به مراکز درد مرکزی فرصتی برای “آرامش” می‌دهد. تزریق دوزهای کم کتامین به بیماران می تواند درد مزمن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد یا حتی از بین ببرد.

درمان درد سرطان: نشان داده شده است که کتامین درمانی در درمان دردهایی که به روش های درمانی سنتی مقاوم هستند، موثر است.
یک مطالعه منتشر شده در Medicine and Pharmacy Reports نشان داد که کتامین به عنوان یک گزینه درمانی برای افراد مبتلا به درد سرطان کنترل نشده، نویدبخش است. در این بیماران کتامین نیاز به مسکن ها را کاهش می دهد و تحمل به برخی از این داروها را کاهش می دهد.

درمان افسردگی مقاوم: افسردگی شدید و اضطراب عمومی می تواند ویرانگر باشد. تو تنها نیستی! طبق گزارش موسسه ملی سلامت روان، 16.2 میلیون بزرگسال حداقل یک دوره افسردگی اساسی را در سال گذشته تجربه کرده اند. و یک سوم از این افراد به هیچ یک از درمان های دارویی معمول پاسخ نمی دهند. کتامین درمانی می تواند بیماران افسرده مقاوم به درمان را به زندگی بازگرداند.

بر خلاف سایر داروهای ضد افسردگی که ممکن است 6 تا 8 هفته طول بکشد، کتامین درمانی می تواند به سرعت شروع به کار کند، گاهی اوقات تنها پس از دو یا سه جلسه درمانی، و بسیاری از بیماران علائم افسردگی خود را بهبود می بخشند. به منظور افزایش تاثیر کتامین درمانی و پایداری درمان، روانشناسان مجرب ما در این راه به شما کمک خواهند کرد و همچنین عصب شناسان موسسه سلامت مغز در صورت لزوم شما را در استفاده از فناوری های عصبی پیشرفته یاری می دهند.

فواید کتامین تراپی

درمان بیماری های روانی با کتامین قطعا دارای مزایا و ویژگی های مثبتی است که امروزه منسوخ نشده و مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

کنترل سریع علائم افسردگی و تمایل به خودکشی: مهمترین مزیت کتامین درمانی اثربخشی سریع آن است. این روش برای درمان بیماران مبتلا به افسردگی که به سایر روش های درمانی مقاوم هستند استفاده می شود و برای افرادی که روش های دیگر را امتحان نکرده اند، استفاده نمی شود.
همچنین به دلیل مکانیسم تأثیر سریع آن در پاکسازی افکار منفی از ذهن، مانع از خودکشی بیماران می شود. همانطور که گفتیم پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی و اضطراب شدید نیز از این روش استفاده می کنند.

تنظیم سیستم عصبی: زمانی که تحت نظر پزشک کتامین تراپی استفاده می شود و دوزهای کنترل شده به بدن بیماران وارد می شود، سیستم عصبی این افراد به تدریج تنظیم می شود، اثرات افکار منفی کاهش می یابد و بیماران نسبت به روند درمان واکنش مثبت نشان می دهند. نشان می دهند. درمان اختلالات روانی باید با تأثیر بر سیستم عصبی انجام شود که کتامین به خوبی انجام می دهد.

از اتلاف وقت خودداری کنید: در صورتی که سایر روش های درمانی بعد از 6 هفته موثر واقع نشد از کتامین می توان استفاده کرد، بنابراین بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم نیازی به اتلاف وقت و امید ماه ها به روش های درمانی متعارف ندارند و می توانند تحت نظر پزشک متخصص از کتامین درمانی استفاده کنند. اتلاف وقت، عوارض بیشتر و از دست دادن امید به زندگی.

درمان ناامیدی در بیماران: همه بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم به دلیل طولانی شدن روند درمان، جلسات متعدد روان درمانی و استفاده طولانی مدت از انواع مختلف داروهای ضد افسردگی، از ناامیدی رنج می برند و انگیزه خود را برای ادامه زندگی از دست می دهند. بهتر است از روش کتامین درمانی برای درمان چنین بیمارانی با بررسی وضعیت جسمانی آنها برای بازگرداندن امید به زندگی استفاده شود.

عوارض کتامین تراپی

استفاده از کتامین می تواند طیف وسیعی از عوارض جانبی داشته باشد، از جمله:

  • فراموشی
  • بی‌حس
  • توهم، گیجی و هذیان
  • مشکل در تفکر یا یادگیری
  • تغییر در درک رنگ یا صدا
  • افزایش فشار در چشم و مغز
  • ناتوانی در کنترل حرکات چشم
  • گشاد شدن مردمک ها و تغییرات بینایی
  • حرکات غیر ارادی عضلات و سفتی عضلات
  • لکنت زبان
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • تغییرات رفتاری
  • ضربان قلب آهسته
  • فشار خون بالا
  • تهوع و استفراغ
  • اختلالات شناختی
  • جدایش، جدایی

کلام آخر

استفاده از کتامین جنبه های مختلفی از جمله درمان، بیهوشی و اعتیاد دارد. در مورد اشکال موجود کتامین، بهتر است بدانید که این ماده به صورت پودر سفید، اسپری بینی، قرص و مایع تزریقی استفاده می شود. بسته به تشخیص، پزشکان ممکن است کتامین مایع را به سرم بیمار یا مستقیماً در ورید تزریق کنند.

از شما عزیزان سپاس گزاریم که ما را تا انتهای آن این مقاله همراهی کردید، این سایت سعی بر این داشته تا شما را با بهترین مرکز کتامین تراپی در تهران آشنا کند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد، در صورت داشتن هر گونه پیشنهاد و انتقاد می توانید از طریق سایت با ما در میان بگذارید.